IHANA KEVÄINEN TUKHOLMA

Mä olen rakastunut. Ihan totaalisen rakastunut Tukholmaan.
Tuo on myös lause, jota ei ihan jokainen ehkä olisi uskonut kuulevansa mun suusta. Mutta täytyy myöntää, että näin vanhemmiten alan tykästymään asioihin, joihin en ennen olisi uskonut tykästyväni. Yksi niistä on Tukholma.

Tukholman matkaa alettiin suunnittelemaan lähes heti edellisen laivareissun jälkeen. Matkaan lähdettiin pelkästään isompien tyttöjen ja mun isän voimin. Pikkutytöt jäivät kotiin, jonne heidän isänsä tuli viettämäät heidän kanssaan laatuaikaa.
Ensin myös Ennan piti tulla mukaan, mutta koska mun isä uskalsi varovaisesti ehdottaa, että Enna jäisi kotiin, niin hetken harkittuani olin samaa mieltä.

Koska Enna jäi kotiin, niin me vaihdettiin alkuperäinen Helsinki-Tukholma-Helsinki -kuvio Turku-Tukholma-Turkuun, jottei me olla kolmea päivää reissussa, vaan pääsen takaisin kotiin huomattavasti nopeampaa.
Tietenkään täältä meiltä ei kulje samanlaista kätevää risteilyä kuin esimerkiksi se meidän edellinen perheristeily oli - missä ei tarvitse vaihtaa laivaa ja pääsee päivän Tukholmassa tutkiskelun jälkeen omaan hyttiin takaisin. Mutta ei tämäkään kuvio ihan mahdottomalta vaikuttanut, kun mukaan lähti vain isommat lapset. Ja hommahan täältä meiltä Turusta menee niin, että iltalaivalla Tukholmaan, aamulla pois laivasta, illalla uuteen laivaan ja aamulla takaisin Turussa. Aikaa kulkea Tukholmassa oli kokonaiset 12 tuntia, joten ihan mistään hetkestä ei ollut kyse.
Ja täytyy tähän väliin todeta, että onneksi Enna jäi kotiin. En olisi millään saanut viihdytettyä rattaissa olevaa Ennaa 12 tunnin ajan, saati edes päässyt joka paikkaan niiden rattaiden kanssa.

Mihin sitten Tukholmassa olen vahvasti rakastunut? Fiilikseen, ympäristöön ja erityisesti Gamla Staniin.
Olen tosi kova historiafriikki ja kaikki vanha, keskiaikainen ja antiikkinen vetoaa muhun täysillä. Tukholmassa on sitä kaikkea. Ja kuinka esteettisesti kaunis koko Tukholma onkaan!
Tälläkin reissulla olisin voinut vielä enemmän viettää aikaa Gamla Stanissa, mutta tietenkin teinit halusivat myös shoppailla, joten siihen sopivammat liikkeet löytyvät keskustammassa. Vaikkakin sama H&M löytyisi myös kotoa, niin silti ne jotkainen piti käydä reissussakin läpi...

Laivan lipuessa kohti Turkua, pääsin myös hetken istumaan yksinäni alas ja tuijottelemaan hytin ikkunasta kohti horisonttia. Fiilis oli aika kiitollinen. Taas yksi mahtava reissu takana.
Saan olla todella onnellinen, kun mulla on mun isä, joka lähtee meidän kanssa. Jaksaa kävellä nuorisoliikkeissä ja kuunnella pientä kinaa ihan koko ajan. Eikä se sano mitään. Ehkä iskä tykkää meistä tytöistä ihan yhtä paljon, kun me tykätään siitä?

....ens vuodelle A ja R pyysivät päästä Lontooseen. Olisko se seuraava matkakohde?

4 kommenttia

1. Tämä postaus tuli täydelliseen aikaan. Olemme lähdössä samanlaiselle reissulle kesäkuussa ja lähinnä pohdituttaa miten aika kuluu kunnes kaupat aukeaa. Toki vanha kaupunki on ihan must mut missä lepuuttaa jalkoja välillä.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me syötiin ensin aamiainen laivan sijaan hotellissa - Radisson Blu Waterfrontissa. Sen sai ostettua viikkarin toimistosta etukäteen(myös kuuluu siljan palveluihin). Siihen sai kulutettua noin 1,5h kun otti ihan iisisti.
      Ensin joutuu hieman palloilemaan, koska suurin osa liikkeistä aukeaa vasta klo 10. Me käveltiin Drottninggatania hiljalleen Gamla Staniin, pyörittiin siellä hetki ja palattiin takaisin. Siihen mennessä kello oli jo sen 10.

Käytiin myös kahvilla ennen klo 12. Siellä hengailtiin hetki.
      Käytiin syömässä ehkä joskus klo 14, missä myös istuttiin tovi ja syötiin rauhassa.
      Sitten käytiin iltapäivästä vielä kahvilassa, missä istuttiinkin sitten jo isompi tovi :D

Tukholmassa on ihania puistoja, joissa myös pääsee istahtamaan ja lepuuttamaan jalkoja. (Ja vaikka syödä jätskiä).

Poista
  2. Me mennään yleensä Siljalla, syödään kanssa aamupala hotellilla, sitten nuokutaan aulassa reilu tunti. Siellä on ollut pikkulapsille leikkipaikka. Sitten voikin kävellä metrolle ( sehän on ihan must maalaisille 🙂 ).

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mekin oltaisiin valittu Silja, mutta perjantain paluumatkalla oli tällä kertaa joku bileristeily, jonne meistä kukaan ei halunnut..
      Ja Viikkari oli sen 30min myöhemmin satamassa, joten me nipistettiin siitä myös aikaa.

Metrollahan voi kuluttaa paljonkin aikaa, jos haluaa!

Käteviä ovat myös ne hop on-hop off -bussit, jotka kiertävät Tukholman nähtävyyksiä. Siinähän varmasti saisi myös jonkin tovin vietettyä :)